Obecny stan kryzysu w naszym kraju, jakim jest pandemia koronawirusa spowodował, że dyrektorzy stanęli wobec zadania zbudowania w swoich szkołach modelu kształcenia zdalnego.
Kierując się empatią, uważnością oraz troską o uczniów i nauczycieli, chciałam znaleźć takie rozwiązanie, aby nauka zdalna była efektywna, ale też ciekawa i twórcza.
23 marca 2020 r. po uzyskaniu dostępu do Usługi Microsoft Office 365 dla Edukacji, rozpoczęliśmy intensywny cykl szkoleń dla nauczycieli.
Skorzystaliśmy z Webinarium zorganizowanego przez Projekt „Lekcja:Enter” pt.: „Chcę uczyć zdalnie – jak zacząć?”, do którego szczęśliwie zgłosiłam naszą szkołę jeszcze przed pandemią.
(Projekt „Lekcja:Enter” to największy dotychczas projekt edukacji cyfrowej w Polsce skierowany do szkół. Są to bezpłatne szkolenia dla nauczycieli z lepszego wykorzystywania nowych technologii, e-zasobów i aktywizujących metod nauczania w edukacji dzieci i młodzieży).
Potem każdy dzień wdrażania pakietu Office 365 stawał się coraz łatwiejszy. Dzięki tej usłudze nasi uczniowie mają dostęp do aplikacji Microsoft Teams, Word, PowerPoint, Excel, Forms i znacznie więcej. Bardzo dużym zaangażowaniem wykazali się rodzice naszych uczniów, którzy dzielnie zakładali konta użytkowników, instalowali aplikacje na komputerach i smartfonach oraz starali się zapewnić swoim dzieciom jak najlepszą jakość połączeń ze szkołą (korzystając również z użyczonego przez szkołę sprzętu komputerowego).
Aplikacja Teams służy nam teraz jako cyfrowe centrum szkolne i klasowe, jest wyposażona w wiele sposobów wspierania nauczycieli w zarządzaniu klasą.
Za pośrednictwem tej aplikacji nawiązujemy z uczniami połączenia video. To też miejsce, gdzie uczniowie czatują z całą klasą, w grupach z innymi uczniami i bezpośrednio ze swoimi nauczycielami.
Dbając o zaangażowanie uczniów stwierdzam, że zdalna nauka wcale nie musi być nudna! Staramy się bowiem przekształcać nasze wirtualne klasy za pomocą wielu kreatywnych, interaktywnych i wszechstronnych pomysłów.
Oprócz lekcji on-line przeprowadziliśmy już np.:
– Apel z okazji Świąt Majowych z oprawą muzyczną (z udziałem zaproszonych gości z zewnątrz)
– Radę Pedagogiczną z głosowaniem i podejmowaniem uchwał on-line
– Wywiadówki z rodzicami on-line
– Zajęcia przyrodnicze on-line przeprowadzone przez pracownika WPK dla klas IV-VI
– Konkurs Ogólnopolski „Orzeł Matematyczny” on-line dla klas IV-VIII
Aplikacja Teams jest znakomitą okazją dla uczniów i nauczycieli do tworzenia i wypróbowywania cyfrowego obywatelstwa, jednocześnie się ucząc.
Dzięki takiej formie pracy zdalnej nastąpiło wzmocnienie kompetencji zespołu nauczycielskiego, stworzenie koleżeńskiego pogotowia cyfrowego, które pozwala spokojniej i efektywniej działać z uczniami.
Nasi uczniowie, nauczyciele, a nawet rodzice w znaczny sposób podnieśli swoje kompetencje cyfrowe.
Beata Murglin
Dyrektor Szkoły Podstawowej im. rtm. Witolda Pileckiego w Kornem