Program „Czyste Powietrze”

 

Stan realizacji programu na dzień

Liczba złożonych wniosków
o dofinansowanie

Liczba zrealizowanych
przedsięwzięć

Kwota wypłaconych dotacji

30.09.2022

491

231

4 531 864,92 zł

31.12.2022

511

273

5 567 433,63 zł

31.03.2023

569

308

6 577 065,12 zł

30.06.2023

638

344

7 845 188,16 zł

30.09.2023

703

  377

  8 952 880,77 zł

31.12.2023

751

  407

 10 264 691,71 zł

31.03.2024

828

  443

 12 034 239,43 zł

30.06.2024

988

  461

 13 557 126,66 zł

30.09.2024

1081

  477

 14 667 550,54 zł

31.12.2024

1140

  497

 15 849 381,07 zł

31.03.2025

1141

  533

 17 111 767,60 zł

Pomoc w wypełnianiu wniosków o dofinansowanie w programie Czyste Powietrze w Gminnym Punkcie Konsultacyjno-Informacyjnym oraz u Operatora.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom właścicieli budynków mieszkalnych jednorodzinnych, uprawnionym do uzyskania dofinansowania w ramach Programu Priorytetowego Czyste Powietrze, Urząd Gminy w Kościerzynie udziela wsparcia mieszkańcom w składaniu wniosków o dofinansowanie i o płatność.

Gminny Punkt Konsultacyjno-Informacyjny oraz Operator są pośrednikiem między Wnioskodawcą a Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska w Gdańsku pomagającym w złożeniu wniosku o dofinansowanie przedsięwzięcia  i wniosku o płatność, nie ma wpływu na czas rozpatrywania wniosków przez WFOŚiGW w Gdańsku.

Tu sprawdzisz status wniosku o dofinansowanie w Programie Czyste powietrze: https://wfos.gdansk.pl/sprawdz-status/

Wypełnianie wniosków odbywa się, po telefonicznym umówieniu terminu, z pomocą pracownika Urzędu Gminy, który udziela wyjaśnień dotyczących wniosku i zasad dofinansowania oraz pomaga w wypełnieniu wniosku.

Możliwość wypełnienia wniosku wraz z pracownikiem Urzędu Gminy będzie możliwa po wcześniejszym umówieniu terminu w Wydziale Ochrony Środowiska i Rolnictwa, budynek C pok. 12. Prosimy o wcześniejsze uzgodnienie terminu i godziny wizyty pod numerem telefonu: 58 686 56 00 w celu zapewnienia sprawnej obsługi interesantów.

Wniosek o dofinansowanie wypełniany jest na podstawie danych i informacji pozyskanych od Wnioskodawcy. Za poprawność i rzetelność danych wprowadzonych do wniosku, w tym za zgodność danych ze stanem faktycznym, odpowiada wyłącznie Wnioskodawca.

Wnioski o dofinansowanie w formie dotacji można składać wyłącznie poprzez: Generator Wniosków o Dofinansowanie (GWD) pod adresem https://gwd.nfosigw.gov.pl:

  • wyłącznie w wersji elektronicznej, gdy Wnioskodawca dysponuje podpisem elektronicznym (podpis kwalifikowany lub profil zaufany),
  • w przypadku braku podpisu elektronicznego, konieczne jest dostarczenie również wersji papierowej wniosku wraz z załącznikami z wymaganymi podpisami.

Składanie wniosków:

  • Wnioskodawcy podstawowego poziomu dofinansowania składają wniosek samodzielnie w Generatorze Wniosków o Dofinansowanie lub w Gminnym Punkcie Konsultacyjno – Informacyjnym;
  • Wnioskodawcy podwyższonego poziomu dofinansowania składają wniosek samodzielnie w Generatorze Wniosków o Dofinansowanie, w Gminnym Punkcie Konsultacyjno – Informacyjnym;
  • Wnioskodawcy podwyższonego poziomu dofinansowania z prefinansowaniem składają wniosek u Operatora;
  • Wnioskodawcy najwyższego poziomu dofinansowania składają wniosek tylko i wyłącznie u

Wnioski można też składać za pośrednictwem banków, które przystąpiły do programu (Kredyt Czyste Powietrze oraz dotacja z przeznaczeniem na częściową spłatę kapitału kredytu bankowego dostępne są w wybranych bankach, których lista aktualizowana jest na stronie: https://czystepowietrze.gov.pl/)

INFORMACJE O PROGRAMIE CZYSTE POWIETRZE

Czyste Powietrze to program, którego celem jest poprawa jakości powietrza oraz zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych poprzez wymianę źródeł ciepła i poprawę efektywności energetycznej budynków mieszkalnych jednorodzinnych.

Program oferuje dofinansowanie wymiany starych i nieefektowanych źródeł ciepła na paliwa stałe (kocioł na węgiel lub kocioł na biomasę) nie spełniających wymagań Czystego Powietrza na nowoczesne źródła ciepła spełniające najwyższe normy, jak i przeprowadzenie towarzyszących temu prac termomodernizacyjnych budynku.

Zapoznaj się z Programem i przyjdź przygotowanym na spotkanie. Pomoże w tym lista sprawdzająca do wstępnego wywiadu z potencjalnym wnioskodawcą.

Program skierowany jest do osób fizycznych, które są:

  • właścicielami/współwłaścicielami budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub
  • wydzielonego w takim budynku lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą.

W przypadku współwłasności wniosek składa tylko jeden ze współwłaścicieli za zgodą wszystkich pozostałych współwłaścicieli na realizację przedsięwzięcia.

Nabór nie dotyczy budynków wielorodzinnych oraz budynków nowobudowanych.

Program obejmuje 3 grupy Beneficjentów:

PODSTAWOWY POZIOM DOFINNASOWANIA – intensywność dofinansowania wynosi 40% (odnosi się do kosztów kwalifikowanych, które nie obejmują podatku od towarów i usług (VAT)

Beneficjentem jest osoba fizyczna, która spełnia następujące warunki łącznie:

  1. Jest w okresie minimum 3 lat do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie właścicielem/współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub wydzielonego w budynku jednorodzinnym lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą. W przypadku nabycia tego budynku lub lokalu w drodze spadku minimalny okres wskazany powyżej nie ma zastosowania;

W przypadku współwłasności, Wnioskodawca może otrzymać dofinansowanie, jeżeli przedłoży zgodę wszystkich pozostałych współwłaścicieli na realizację przedsięwzięcia.

  1. Jej dochód roczny nie przekracza kwoty 135 000 zł i może być dochodem który:

1) stanowi podstawę obliczenia podatku, wykazaną w ostatnio złożonym zeznaniu podatkowym zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych;

2) ustalony jest:

  • zgodnie z wartościami określonymi w załączniku do obwieszczenia ministra właściwego do spraw rodziny w sprawie wysokości dochodu za dany rok z działalności podlegającej opodatkowaniu na podstawie przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, obowiązującego na dzień złożenia wniosku oraz
  • na podstawie dokumentów potwierdzających wysokość uzyskanego dochodu, zawierających informacje o wysokości przychodu i stawce podatku lub wysokości opłaconego podatku dochodowego w roku wskazanym w powyższym obwieszczeniu ministra;

3) uzyskano z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego, przyjmując, że z 1 ha przeliczeniowego uzyskuje się dochód roczny w wysokości dochodu ogłaszanego corocznie, w drodze obwieszczenia Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie ustawy o podatku rolnym, obowiązującego na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie;

4) nie podlega opodatkowaniu na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych i jest dochodem mieszczącym się pod względem rodzaju w katalogu zawartym w art. 3 pkt 1 lit. c) ustawy o świadczeniach rodzinnych, osiągniętym w roku kalendarzowym poprzedzającym rok złożenia wniosku o dofinansowanie, wykazanym w odpowiednim dokumencie.

W przypadku uzyskiwania dochodów z różnych źródeł określonych powyżej w ppkt. 1)-4), dochody te sumuje się, przy czym suma ta nie może przekroczyć kwoty 135 000 zł.

  1. Nie jest Beneficjentem podstawowego, podwyższonego, albo najwyższego poziomu dofinansowania Programu w związku z realizacją przedsięwzięcia w innym budynku/lokalu mieszkalnym, (dotyczy umów zawartych na podstawie wniosków o dofinansowanie złożonych od dnia 22.04.2024 r.).

PODWYŻSZONY POZIOM DOFINANSOWANIA – intensywność dofinansowania wynosi 70% (odnosi się do kosztów kwalifikowanych, które nie obejmują podatku od towarów i usług (VAT)

Beneficjentem jest osoba fizyczna, która spełnia następujące warunki łącznie:

  1. Jest w okresie minimum 3 lat do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie właścicielem/współwłaścicielem16 budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub wydzielonego w budynku jednorodzinnym lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą. W przypadku nabycia tego budynku lub lokalu w drodze spadku minimalny okres wskazany powyżej nie ma zastosowania;

W przypadku współwłasności, Wnioskodawca może otrzymać dofinansowanie, jeżeli przedłoży zgodę wszystkich pozostałych współwłaścicieli na realizację przedsięwzięcia.

  1. Przeciętny miesięczny dochód na jednego członka jej gospodarstwa domowego wskazany w zaświadczeniu wydawanym przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta18 zgodnie z art. 411 ust. 10g ustawy – Prawo ochrony środowiska, nie przekracza kwoty:

a) 2 250 zł w gospodarstwie wieloosobowym,

b) 3 150 zł w gospodarstwie jednoosobowym;

oraz jeżeli pozostaje w związku małżeńskim, nie prowadzi ona jednoosobowego gospodarstwa domowego (potwierdzone jest to w zaświadczeniu, o którym mowa powyżej); przy czym w rozumieniu Programu pozostawanie w związku małżeńskim bez prawomocnie orzeczonej separacji oznacza zawsze prowadzenie wspólnego gospodarstwa domowego przez małżonków;

  1. Nie jest Beneficjentem podstawowego, podwyższonego lub najwyższego poziomu dofinansowania Programu w związku z realizacją przedsięwzięcia w innym budynku/lokalu mieszkalnym (dotyczy umów zawartych na podstawie wniosków o dofinansowanie złożonych od dnia 22.04.2024 r.).
  2. W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej przez beneficjenta lub małżonka beneficjenta, w okresie liczonym od początku okresu branego pod uwagę do ustalenia wysokości dochodu na potrzeby zaświadczenia, o którym mowa w pkt 2, do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie, roczny przychód z tytułu prowadzenia każdej z tych działalności gospodarczych za rok kalendarzowy, za który ustalony został przeciętny miesięczny dochód wskazany w zaświadczeniu, o którym mowa w pkt 2, nie przekroczył czterdziestokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów obowiązującego w grudniu roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie. Przy czym przychód z działalności gospodarczej, o której mowa w zdaniu pierwszym, prowadzonej przez małżonka beneficjenta, badany jest w sytuacji, w której na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie nie była orzeczona prawomocnie separacja między małżonkami.

NAJWYŻSZY POZIOM DOFINANSOWANIA – intensywność dofinansowania wynosi 100% (odnosi się do kosztów kwalifikowanych, które nie obejmują podatku od towarów i usług (VAT)

Beneficjentem jest osoba fizyczna, która spełnia następujące warunki łącznie:

  1. Jest w okresie minimum 3 lat do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie, właścicielem/współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub wydzielonego w budynku jednorodzinnym lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą, w którym wskaźnik zapotrzebowania na energię użytkową do ogrzewania wynosi powyżej 140 kWh/(m2*rok). W przypadku nabycia tego budynku lub lokalu w drodze spadku minimalny okres wskazany powyżej nie ma zastosowania;
  2. Przeciętny miesięczny dochód na jednego członka jej gospodarstwa domowego wskazany w zaświadczeniu wydawanym przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta zgodnie z art. 411 ust. 10g ustawy – Prawo ochrony środowiska, nie przekracza kwoty:

a) 1 300 zł w gospodarstwie wieloosobowym,

b) 1 800 zł w gospodarstwie jednoosobowym,

oraz jeżeli pozostaje w związku małżeńskim nie prowadzi ona jednoosobowego gospodarstwa domowego (potwierdzone jest to w zaświadczeniu, o którym mowa powyżej); przy czym w rozumieniu Programu pozostawanie w związku małżeńskim bez prawomocnie orzeczonej separacji oznacza zawsze prowadzenie wspólnego gospodarstwa domowego przez małżonków

lub

ma ustalone prawo do otrzymywania zasiłku stałego, zasiłku okresowego, zasiłku rodzinnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego, potwierdzone w zaświadczeniu wydanym na wniosek Beneficjenta, przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, zawierającym wskazanie rodzaju zasiłku oraz okresu, na który został przyznany. Zasiłek musi przysługiwać w każdym z kolejnych 6 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia oraz co najmniej do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie.

  1. Nie jest Beneficjentem podstawowego, podwyższonego lub najwyższego poziomu dofinansowania w Programie w związku z realizacją przedsięwzięcia w innym budynku/lokalu mieszkalnym (dotyczy umów zawartych na podstawie wniosków o dofinansowanie złożonych od dnia 22.04.2024 r.)
  2. W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej przez beneficjenta lub małżonka beneficjenta, w okresie liczonym od początku okresu branego pod uwagę do ustalenia wysokości dochodu na potrzeby zaświadczenia o dochodach, o którym mowa w pkt 2, do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie, roczny przychód z tytułu prowadzenia każdej z tych działalności gospodarczych za rok kalendarzowy, za który ustalony został przeciętny miesięczny dochód wskazany w ww. zaświadczeniu o dochodach, nie przekroczył dwunastokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów obowiązującego w grudniu roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie. Warunek niebadany w przypadku przedstawiania zaświadczenia potwierdzającego ustalone prawo do otrzymywania zasiłku stałego, zasiłku okresowego, zasiłku rodzinnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego. Przy czym przychód z działalności gospodarczej, o której mowa w zdaniu pierwszym, prowadzonej przez małżonka beneficjenta, badany jest w sytuacji, w której na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie nie była orzeczona prawomocnie separacja między małżonkami.

ZAŚWIADCZENIE o dochodach niezbędne do wniosku o dotację  w ramach programu Czyste Powietrze (podwyższony lub najwyższy poziom dofinansowania) mieszkańcy Gminy Kościerzyna otrzymają w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej, kontakt telefoniczny: 58 686 65 57.

Wniosek o wydanie zaświadczenia należy złożyć w GOPSIE 

WZÓR wniosku o wydanie zaświadczenia GOPS

PREFINANSOWANIE
W ramach programu osoby uprawnione do podwyższonego lub najwyższego poziomu dofinansowania mogą skorzystać z prefinansowania, czyli  wypłaty części kwoty dotacji w formie zaliczki na realizację przedsięwzięcia.

Jakie warunki należy spełnić, aby skorzystać z dotacji z prefinansowaniem:

  • Realizacja przedsięwzięcia rozpoczęta nie wcześniej niż 6 miesięcy przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie.
  • Termin realizacji przedsięwzięcia, na które udzielona została dotacja z prefinansowaniem wynosi 24 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie.
  • Złożenie wniosku o dofinansowanie w formie dotacji z prefinansowaniem za pośrednictwem Operatora.
  • Wymagane jest załączenie do wniosku o dofinansowanie podpisanej umowy z wykonawcą na realizację określonego zakresu przedsięwzięcia z opcją prefinansowania. Możliwe jest zawarcie nie więcej niż 3 umów z wykonawcami z opcją prefinansowania.
  • Zaliczka w ramach jednej umowy z wykonawcą może być wypłacona maksymalnie do wysokości 35% przyznanej dotacji przypadającej na dany zakres przedsięwzięcia zawarty w danej umowie z wykonawcą, przy czym suma wszystkich wypłaconych zaliczek nie może przekroczyć 35% maksymalnej kwoty dotacji na realizację przedsięwzięcia wynikającej z wniosku o dofinansowanie;
  • kwota dotacji w formie zaliczki zostanie wypłacona na rzecz beneficjenta po złożeniu przez beneficjenta dyspozycji wypłaty zaliczki, na wzorze obowiązującym w Programie, wraz z fakturą zaliczkową, w terminie i na warunkach wskazanych w umowie o dofinansowanie, z zastrzeżeniem, że zaliczka nie może zostać wypłacona, gdy z umowy z wykonawcą wynika, że jej realizacja została zakończona na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie;
  • pozostała część dofinansowania przypadającego na zakres przedsięwzięcia wynikający z umowy z wykonawcą/wykonawcami zostanie wypłacona na rzecz beneficjenta, po zrealizowaniu zakresu tej umowy i złożeniu przez Beneficjenta wniosku o płatność, o którym mowa w ppkt. poniżej, zgodnie z wskazanymi w tym punkcie zasadami;
  • wypłata należnej kwoty dotacji na rzecz Beneficjenta (w tym rozliczenie prefinansowania po wcześniej wypłaconej zaliczce) nastąpi w maksymalnie trzech częściach na podstawie złożonego przez Beneficjenta kompletnego i prawidłowo wypełnionego wniosku o płatność wraz z dokumentami wskazanymi w umowie o dofinansowanie, potwierdzającymi zrealizowanie przedsięwzięcia w całości lub części, w terminie wskazanym w umowie o dofinansowanie;
  • wykonawca, z którym Beneficjent podpisuje umowę musi działać na rynku usług budowlanych, remontowych lub montażowych co najmniej 1 rok albo posiadać doświadczenie w realizacji co najmniej piętnastu inwestycji dla Beneficjentów w programie priorytetowym „Czyste Powietrze”;
  • Zakres przedmiotu umowy zawartej przez Beneficjenta z wykonawcą winien wynikać z Dokumentu podsumowującego audyt energetyczny.

Wzór_umowy_z_audytorem

Wzór_umowy_z_wykonawcą

ZASADY WYDATKOWANIA ŚRODKÓW DOTACJI W PROGRAMIE CZYSTE POWIETRZE

Koszty w programie Czyste Powietrze powinny być ponoszone zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, postanowieniami umowy dotacji, wymogami tego programu, w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów, i optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów. Przed zakupem materiałów budowlanych, takich jak np. okna, drzwi czy systemy grzewcze, a także usług, należy sprawdzić czy ich ceny nie są zawyżone w odniesieniu do cen i stawek rynkowych.

Zawyżone koszty mogą zostać uznane za nieuzasadnione, co może skutkować utratą dotacji lub konsekwencjami prawnymi. Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (WFOŚiGW) ma prawo i obowiązek kontrolować wydatki, analizować faktury i domagać się uzasadnienia poniesionych kosztów. W przypadku podejrzenia nieprawidłowości, sprawa może zostać zgłoszona do odpowiednich organów.

MATERIAŁY DO POBRANIA:

OKRES  KWALIFIKOWALNOŚCI  KOSZTÓW

Rozpoczęcie przedsięwzięcia: poniesienie pierwszego kosztu kwalifikowalnego (data wystawienia pierwszej faktury/dokumentu księgowego) może nastąpić nie wcześniej niż 6 miesięcy przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie, rozumiane jest, jako poniesienie pierwszego kosztu kwalifikowanego, z wyjątkiem wniosków o dofinansowanie składanych w terminie czterech miesięcy od daty wskazanej w ogłoszeniu o naborze, dla których rozpoczęcie przedsięwzięcia mogło nastąpić od dnia 28.05.2024 r.

Koszty poniesione wcześniej, jak i przed oddaniem budynku do użytkowania uznawane są za niekwalifikowane.

Nie udziela się dofinansowania na przedsięwzięcia zakończone przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie w formie dotacji na częściową spłatę kapitału kredytu bankowego oraz w formie dotacji z prefinansowaniem.

Poniesione koszty kwalifikowane należy udokumentować za pomocą faktur lub innych równoważnych dokumentów księgowych wystawionych na Beneficjenta lub wspólnie na Beneficjenta i jego małżonka.

Zakończenie przedsięwzięcia: data wystawienia ostatniej faktury lub równoważnego dokumentu księgowego lub innego dokumentu potwierdzającego wykonanie prac, oznacza rzeczowe zakończenie wszystkich prac objętych umową o dofinansowanie, pozwalające na prawidłową eksploatację zamontowanych urządzeń.

OKRES  REALIZACJI

  • dla dotacji oraz dotacji z prefinansowaniem: do 24 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie,
  • dla dotacji na częściową spłatę kapitału kredytu: do 18 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie, lecz nie później, niż do 30.06.2032 r.

W Programie Czyste Powietrze podstawą uzyskania dotacji jest wymiana starych nieefektywnych źródeł ciepła na paliwo stałe na nowe źródło ciepła spełniające wymagania techniczne określone w Programie.

W przypadku, gdy budynek lub lokal mieszkalny, w którym ma być realizowane przedsięwzięcie, jest wyposażony w  inne źródła ciepła niż na paliwo stałe (np. kocioł gazowy, pompa ciepła) lub w źródła ciepła na paliwo stałe spełniające wymagania minimum 5 klasy według normy przenoszącej normę europejską EN 303-5, dotacja może być udzielona wyłącznie na zadania związane z ociepleniem przegród budowlanych, wymianą stolarki okiennej i drzwiowej, zakupem i montażu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła czy wykonaniem dokumentacji.

Warunkiem udzielenia dofinansowania jest zobowiązanie się Beneficjenta, że w momencie zakończenia realizacji przedsięwzięcia w ramach Programu oraz w okresie trwałości (5 lat od zakończenia realizacji przedsięwzięcia) w budynku/lokalu mieszkalnym objętym dofinansowaniem:

  1. nie będzie zainstalowane i nie będzie użytkowane źródło ciepła na paliwa stałe o klasie niższej niż 5 klasa według normy przenoszącej normę europejską EN 303-5, w przypadku gdy przedsięwzięcie nie dotyczyło wymiany źródła ciepła, z zastrzeżeniem ppkt 3) i 4);
  2. nie będzie zainstalowane i nie będzie użytkowane źródło ciepła inne niż wskazane jako koszt kwalifikowany w Załączniku nr 2 do Programu obowiązującym w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie lub ww. źródło ciepła i kocioł gazowy, w przypadku gdy przedsięwzięcie obejmowało wymianę źródła ciepła, z zastrzeżeniem ppkt 3) i 4);
  3. zamontowane w budynku/ lokalu mieszkalnym kominki wykorzystywane na cele rekreacyjne będą spełniać wymagania ekoprojektu;
  4. wszystkie zainstalowane urządzenia służące do celów ogrzewania lub przygotowania ciepłej wody użytkowej będą spełniać docelowe wymagania obowiązujących na terenie położenia budynku/lokalu mieszkalnego objętego dofinansowaniem, aktów prawa miejscowego, w tym uchwał antysmogowych, również wtedy kiedy akty te przewidują bardziej rygorystyczne ograniczenia dotyczące eksploatacji źródła ciepła.

Nie udziela się dofinansowania dla budynków/lokali mieszkalnych, na budowę których po 31.12.2020 r.:

  • został złożony wniosek o pozwolenie na budowę lub odrębny wniosek o zatwierdzenie projektu budowlanego,
  • zostało dokonane zgłoszenie budowy lub wykonania robót budowlanych w przypadku, gdy nie jest wymagane uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę.

DODATKOWE WYMAGANIA:

  • W ramach Programu można dofinansować zakup i montaż jednego źródła ciepła do celów ogrzewania lub ogrzewania i c.w.u. w danym budynku/lokalu mieszkalnym. Wyjątek stanowi pompa ciepła powietrze/powietrze oraz ogrzewanie elektryczne, które może się składać z kilku urządzeń trwale zainstalowanych w budynku/lokalu mieszkalnym, tworzących system ogrzewania tego budynku/lokalu mieszkalnego.
  • Wymieniane źródło ciepła na paliwo stałe musi być trwale wyłączone z użytku. Potwierdzeniem trwałego wyłączenia z użytku źródła ciepła na paliwo stałe jest imienny dokument zezłomowania /karta przekazania odpadu/formularz przyjęcia odpadów metali lub inny dokument jednoznacznie potwierdzający ten fakt w przypadku braku możliwości dostarczenia wyżej wymienionych. Dopuszcza się pozostawienie w budynku/lokalu mieszkalnym pieców kaflowych lub kominków, jednak muszą być one trwale odłączone od przewodu kominowego, co oznacza trwałe wyłączenie z użytku i musi być to potwierdzone odpowiednim protokołem kominiarskim wydanym przez mistrza kominiarskiego
  • Dotowane są kotły i pompy ciepła wpisane na listę ZUM – https://lista-zum.ios.edu.pl/.
  • Nie udziela się dofinansowania na przedsięwzięcia realizowane w budynkach wykorzystywanych sezonowo (np. domki letniskowe) lub w budynkach gospodarczych oraz w częściach istniejących budynków będących dobudówką,
  • Nie wypłaca się dofinansowania, jeżeli Beneficjent zbył przed wypłatą dotacji budynek/lokal mieszkalny objęty dofinansowanie,
  • W przypadku gdy w budynku/lokalu mieszkalnym, w którym realizowane jest przedsięwzięcie prowadzona jest działalność gospodarcza rozumiana zgodnie z unijnym prawem konkurencji, wysokość dotacji jest pomniejszona proporcjonalnie do powierzchni zajmowanej na prowadzenie działalności gospodarczej (wynajmowanie budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, najem okazjonalny oraz inne formy udostępnienia tych budynków lub lokali na rynku, należy traktować jako działalność gospodarczą w rozumieniu unijnego prawa konkurencji).
  • w przypadku gdy działalność gospodarcza jest prowadzona na powierzchni całkowitej przekraczającej 30% budynku/lokalu mieszkalnego, przedsięwzięcie nie kwalifikuje się do dofinansowania,
  • dotacje w ramach programu Czyste Powietrze można łączyć z termomodernizacyjną ulgą podatkową,
  • zakup i montaż stolarki okiennej i drzwiowej dopuszcza się jedynie w przypadku wymiany w pomieszczeniach ogrzewanych,
  • zakupione i zamontowane okna, drzwi zewnętrzne/bramy garażowe muszą spełniać wymagania techniczne dla przenikalności cieplnej określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (tj. Dz. U. z 2015 r., poz. 1422, z późn. zm.), obowiązujące od 31 grudnia 2020 roku. Standard WT 2021 narzuca odgórnie stosowanie okien, drzwi i bram o wyższych parametrach energooszczędności. Maksymalna wartość współczynnika przenikania ciepła U [W/m2K] to:
  • Okna i Drzwi balkonowe: 0,9
  • Okna połaciowe (dachowe): 1,1
  • Drzwi wejściowe: 1,3
  • Bramy garażowe: 1,3

 WNIOSEK O PŁATNOŚĆ

Podstawą wypłacenia dotacji jest złożenie prawidłowo wypełnionego wniosku o płatność do WFOŚiGW, po zrealizowaniu części lub całości przedsięwzięcia. Złożenie wniosku o płatność możliwe jest dopiero po potwierdzeniu zawarcia umowy i uzyskaniu jej numeru (numer umowy jest przekazany do Beneficjenta w piśmie informującym o zawarciu umowy).

Można złożyć maksymalnie trzy wnioski o płatność oraz nie można dzielić poszczególnej kategorii wydatków (np. ocieplenia) na odrębne wnioski o płatność.

Dla wniosków o dofinansowanie składanych za pośrednictwem banku należy rozliczyć całość po zakończeniu przedsięwzięcia (jeden wniosek o płatność).

Poniżej wzór protokołu odbioru prac wykonawcy, który może być wykorzystany do potwierdzenia wykonania prac z zakresu rzeczowego przedsięwzięcia wskazanego we wniosku o płatność.

protokół odbioru prac

Więcej szczegółowych informacji na temat Programu Czyste Powietrze znajdą Państwo:

 Kontakt

Urząd Gminy Kościerzyna, budynek C, pokój nr 12 Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa, Panie Monika Jażdżewska oraz Anna Stenka, nr telefonu 58 686 56 00,  w dniach:

  • poniedziałek, wtorek, czwartek w godzinach 8.00 – 15.30
  • środa w godzinach 8.00 – 17.00
  • piątek w godzinach 8.00 – 14.00

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w sprawie wydawanych zaświadczeń tel. 58 686 65 57.

Ogólnopolska infolinia programu Czyste Powietrze po numerem telefonu: 22 340 40 80, czynna jest od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 16:00. Z infolinii wnioskodawcy mogą skorzystać zarówno przed, jak i po złożeniu wniosku.

Możliwy jest również indywidualny kontakt z pracownikami Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku pod numerem telefonu: 58 505 53 34 (wtorek, środa, czwartek godz. 10:00-15:00), bądź drogą mailową na adres: czystepowietrze@wfos.gdansk.pl