Aktualności

Informacja dla opiekunów osób ubezwłasnowolnionych

Zgodnie z art. 53a  ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej opiekunowi prawnemu można wypłacać wynagrodzenie w wysokości ustalonej przez sąd.

Wynagrodzenie to obliczone w stosunku miesięcznym nie może przekraczać 1/10 przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, bez wypłat nagród z zysku, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za okres poprzedzający dzień przyznania wynagrodzenia.

Artykuł został wprowadzony do ustawy o pomocy społecznej w związku z nowelizacją kodeksu rodzinnego i opiekuńczego z 6.11.2008 r. Opiekun ma prawo do wynagrodzenia, o jego przyznaniu na wniosek opiekuna orzeka sąd. Wynagrodzenie może być wypłacane okresowo w stosunku miesięcznym lub jednorazowo w dniu ustania opieki. Przepisy nie przewidują szczególnych wymagań, od spełnienia których zależy prawo do wynagrodzenia. Stanowią natomiast o tym, kiedy wynagrodzenie nie przysługuje. Zgodnie z art. 162 § 2 Kodeksu Rodzinnego i Opiekuńczego wynagrodzenie nie należy się opiekunowi, jeżeli nakład jego pracy jest nieznaczny albo gdy sprawowanie opieki jest związane z pełnieniem funkcji rodziny zastępczej, albo gdy wykonywanie opieki czyni zadość zasadom współżycia społecznego. Tylko przesłanka pełnienia funkcji rodziny zastępczej jest jednoznaczna, rodzinie zastępczej to świadczenie nie przysługuje, pobiera ona bowiem świadczenia unormowane w ustawie o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Pozostałe przesłanki podlegają ocenie sądu.

Należy zaznaczyć, że przepisy kodeksu rodzinnego i opiekuńczego dotyczące opieki nad małoletnim stosuje się odpowiednio do opieki nad osobą ubezwłasnowolnioną całkowicie.

Zgodnie ze stanowiskiem Sądu Najwyższego wynagrodzenie z tytułu opieki przysługuje również kuratorowi osoby częściowo ubezwłasnowolnionej. .

Wynagrodzenie,  pokrywane jest w pierwszej kolejności z dochodów lub majątku podopiecznego; jeżeli nie jest to możliwe, przeznacza się na ten cel środki publiczne.

W razie pytań zapraszam do kontaktu osobistego lub telefonicznego:

Sylwia Tomaszewska

Kierownik GOPS w Kościerzynie

Tel. 58 686 65 57

Aktualności

KOMUNIKAT Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej

W związku ze zmianą ustawy z dnia 27 września 2024 r. o rencie socjalnej oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2024.1615 z dnia 2024.11.04) Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kościerzynie prosi wszystkich mieszkańców Gminy Kościerzyna pobierających zasiłek rodzinny, specjalny zasiłek opiekuńczy oraz fundusz alimentacyjny, a jednocześnie uprawnionych do renty socjalnej dla osób całkowicie niezdolnych do pracy oraz do samodzielnej egzystencji, żeby do dnia 15 lipca 2025 r. do pokoju nr 6 na I piętrze dostarczyli zaświadczenie wydane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych o wypłaconym w miesiącu czerwcu 2025 roku dodatku dopełniającym do renty socjalnej.

Więcej

4000 zł z budżetu Gminy Kościerzyna na wymianę „kopciucha”, 9000 zł na przydomowe oczyszczalnie ścieków lub 9000 zł na przydomową przepompownię ścieków

W obliczu coraz bardziej restrykcyjnych przepisów dotyczących sposobów ogrzewania nieruchomości oraz uchwał antysmogowych, wymiana przestarzałych „kopciuchów” na ekologiczne źródło ciepła staje się koniecznością. Gmina Kościerzyna chcąc wesprzeć finansowo swoich mieszkańców, uruchomiła program dotacyjny na wymianę kotłów węglowych, mający na celu poprawę jakości powietrza oraz zwiększenie efektywności energetycznej. 

Więcej

Tylko gminy i WFOŚiGW są operatorami programu Czyste Powietrze

Program Czyste Powietrze to dla mieszkańców szansa na poprawę efektywności energetycznej domów oraz wymianę nieefektywnych źródeł ciepła. Niestety, to także pole działania dla nieuczciwych firm, które nadużywają zaufania beneficjentów, oferując „darmowe” doradztwo, wyłudzając pełnomocnictwa i narzucając zawyżone ceny usług oraz urządzeń. Działania te często odbywają się z nieuprawnionym użyciem logotypów programu i instytucji publicznych, co wprowadza mieszkańców w błąd.

Więcej